Jdi na obsah Jdi na menu

Obchvat Rokycany - Hrádek v provozu

Svoji vizi přiblížit Hrádek a jeho případnou průmyslovou zónu dálnici začal neúnavně naplňovat bývalý starosta Jaroslav Perlík od roku 1999 zpracováním studie Obchvat Rokycany – Hrádek s plánovanými náklady 340 mil. Kč při délce 5 km. Celou akci připravovalo ŘSD, coby tehdejší správce. V posledním čtvrtletí roku 2001 však silnice II. a III. třídy přešly pod Plzeňský kraj a tak ŘSD předalo studii kraji. Značná zanedbanost silniční sítě a málo finančních prostředků v té době projekt zcela zastavily. Se vstupem do EU 1.1.2004 a plánovanou finanční pomocí začalo svítat na lepší časy. Můj nástup od 30.11.2004 na pozici radního pro dopravu Plzeňského kraje vlil Jaroslavu Perlíkovi krev do žil. Hned při první návštěvě mi kolega Perlík vštípil do hlavy: „Pokud s tím neuděláš něco ty, tak můžeme na obchvat zapomenout“. Tím odpovědnost ze svých beder přenesl na bedra moje, alespoň takto jsem to pojal. V té době jsme již investovali prvních cca 140 mil. Kč z fondů EU pro období 2004-2006 a plánovali stavby pro období 2007-2013. Podařilo se nám obchvat Rokycany – Hrádek zařadit do vybraných projektů. V roce 2006 byl na stole hotový projekt, avšak výsledná cena nás všechny ranila – 550 mil. Kč. Tak jsme se vrátili na začátek a začali hledat novou cestu. Zrodil se nápad posoudit ekonomickou efektivnost stavby dle metody, kterou používá stát pro své silnice. Touto prací, ale pro silnice krajské, jsme pověřili jedinečného odborníka p. Jiřího Petráka a jeho tým ve spolupráci s Regionální rozvojovou agenturou v Plzni pod vedením p.ing. Filipa Uhlíka. Po půl roce byla na stole metoda ekonomické efektivnosti silnic II. a III. třídy, která stanovila pro obchvat max. cenu 350 mil. Kč. Následovalo posouzení projektové dokumentace a návrh úprav tak, abychom se max. přiblížili k ekonomické ceně. Na jaře roku 2008 byl dokončen upravený projekt s cenou 365 mil. Kč.

Po celou dobu projektové přípravy města Rokycany a Hrádek a obec Kamenný Újezd velmi pomáhaly při výkupu pozemků. Kvůli 1 nevykoupenému pozemku v Hrádku byla stavba rozdělena ne 2.etapy. Rychlé zahájení 1.etapy (2009) bylo pro Plzeňský kraj potřebné z hlediska možného rychlého čerpání evropských fondů. Po dokončení 1.etapy (2011) s náklady 135 mil. Kč se na stavbu snesla kritika, že vlastně nic neřeší a dopravu z obcí neodvádí. Ano, to jsme při plánování věděli, ale byli jsme přesvědčeni, že takto připravená stavba s dořešením vlastnictví pozemků a finanční prostředky EU pro 2.plánovacího období 2014-2020 umožní obchvat dokončit. Což se také stalo a 2.etapa byla nyní na podzim 2019 uvedena do provozu při nákladech 115 mil. Kč. Celkové finanční náklady stavby činily 250 mil. Kč. Oproti projektovaným cenám bylo uspořeno 115 mil. Kč, to je naprosto nepředstavitelné při srovnání s většinou ostatních dopravních staveb, kdy projektovaná a vysoutěžená cena se překračuje, někdy i značně.

Miroslav Jaroš, radní pro dopravu PK 2004-2008

Video z otevření celého obchvatu:

https://www.facebook.com/plzensky.kr/videos/704438959964986/UzpfSTEwMDAwMzMxNjc3NDE5NToyNTQ0MjQxMTM5MDI5NzU0/