Jdi na obsah Jdi na menu

Jak to skutečně bylo a je s obchvatem Rokycany - Hrádek?

O "slavnostním zahájení" obchvatu Rokycany - Hrádek vyšel v Rokycanském deníku dne 29.6.2013 článek (viz odkaz na webové stránky pod článkem), ve kterém je zmiňováno i moje jméno. Rád bych přispěl k objasnění situace a skutečností, o kterých většina veřejnosti neví.

Stavba byla připravována od r. 1999 a cena po zpracování studie byla propočtena na 340 mil. Kč. Jedná se o 5 km úsek silnice III.třídy š. 7,5 m, původně projektované na 9,5 m. Na počátku roku 2005 projektant přinesl projekt pro stavební povolení s rozpočtem 660 mil. Kč. Náklad na 1 km činil 132 mil. Kč. Přitom cenový normativ ŘSD uvádí cenu silnice I.třídy š. 11,5 m v rovinatém území na 50 mil. Kč. Příliš velký paradox pro srovnání, ale hlavně pro financování této stavby. Tak bylo nutné stavbu "odložit" do nejspodnějšího šuplíku připravovaných investic z evropských fondů. 

Samozřejmě jsem počítal, že starostové Rokycan a Hrádku mi nedají vydechnout. Po dlouhé diskusi s p. ředitelem Regionální  rozvojové agentury PK p.ing. Filipem Uhlíkem jsme nakonec řešení našli. Jako první v ČR jsme nechali zpracovat ekonomické hodnocení efektivnosti investic pro krajské silnice na podkladě metody používané pro státní silnice. Tak jsme zjistili, že ekonomická efektivnost obchvatu končí na čísle 350 mil. Kč. Následně jsme zadali zpracování posouzení projektu a návrhy jak projekt upravit, abychom se dostali co nejblíže k ekonomickým nákladům.

Projekt obchvatu Rokycany - Hrádek tak musel být předělán. V květnu 2008 jsem obdržel rozpočet od projektanta na částku 365 mil. Kč. Kdychom stihli vysoutěžit celou stavbu, tak bychom se při našich nastavených podmínkách  dostali na částku cca 300 mil. Kč, což v přepočtu na 1 km činí 60 mil. Kč.

Vzhledem k problémům s výkupy pozemků vedení kraje realizovalo 1.etapu dlouhou cca 1,7 km, což je jedna třetina obchvatu a to za částku 170 mil. Kč, tedy náklad na 1 km 100 mil. Kč. Ptám se, kam se ztratila námi spočtená efektivita nákladů stavby?  Byla naše práce zbytečná? Nebo jsme se vrátili k české klasice drahých veřejných investic? To, že silnice jdou stavět i ekonomicky jsme již dokázali v roce 2008, kdy jsme vysoutěžili např. stavbu silnice III.třídy Oselce - Chanovice dlouhé 5,2 km za 120 mil. Kč. A stavba byla za uvedenou částku skutečně realizována.

Dokončit obchvat Rokycany - Hrádek znamená vyřešit výkup jednoho pozemku, bohužel vyvlastněním, což má být prý zanedlouho. Ale také cenu dokončení úseku v délce 3,3 km. Podle ceny I.etapy by cena II.etapy měla být 330 mil. Kč. Bude tolik ochoten nebo schopen Plzeňský kraj investovat do dokončení obchvatu? Financování se samozřejmě předpokládá z evropských fondů z období 2014-2020.

Má pak šanci další významná stavba, kterou jsme připravovali, a tou je napojení severního Rokycanska na dálnici D5 zatím prvním úsekem v délce 5,4 km k obci Březina? Již v roce 2008 jsme vysoutěžili celý projekt a je dokončena dokumentace pro územní řízení. Projekt byl po zpracování dokumentace pro územní řízení vedením kraje ukončen a odložen. Přál bych si, aby to odložení dopadlo stejně jako s obchvatem Rokycany - Hrádek, I.etapa. 

Miroslav Jaroš, radní pro dopravu PK v letech 2004-2008

http://rokycansky.denik.cz/z-regionu/prvni-cast-obchvatu-budi-rozpaky-20130629.html