Jdi na obsah Jdi na menu

Když si pan hejtman nedokáže zamést vlastní práh

V Parlamentních listech vyšel 27.6.2012 článek stínového ministra dopravy p.Milana Chovance tohoto znění:

Už příští rok nebudou finanční prostředky Státního fondu dopravní infrastruktury postačovat téměř ani na povinné spolufinancování zdrojů EU. Financování ryze národních akcí je pak vyloučené a prakticky zhola nemožné. Jedná se tak o naprostou rezignaci Ministerstva dopravy ČR na financování dopravní infrastruktury,“ říká stínový ministr dopravy za ČSSD a hejtman Plzeňského kraje Milan Chovanec.
Jasně se ukazuje důsledek chybného řízení rezortu. Od roku 2008 výrazně klesají národní zdroje na financování výstavby, které jsou nahrazovány penězi z evropských fondů. Jejich postupné dočerpávání dostává celý systém financování dopravních staveb do pasti.
Naprosto nepřijatelný je pak podle Chovance i výhled do blízké budoucnosti. „Plán ministerstva dopravy, potažmo vlády, že v roce 2015 půjde do dopravy souhrnně jen 43 miliard korun, je nepromyšlený, neprofesionální, nelogický a především pro rezort, a tím i pro republiku, devastující. To není jeden krok zpět, ale návrat zpět o deset let,“ tvrdí Chovanec.
Takový přístup vlády k financování rezortu dopravy je v příkrém rozporu nejen s programovým prohlášením, ale i s tím, jak postupují všechny civilizované země.
„Nejen v našem bezprostředním okolí, ale všude v západním světě jsou investice do dopravní infrastruktury tahounem ekonomiky. V dnešní turbulentní době je právě doprava vnímána jako účinný protikrizový nástroj, jako nástroj zvyšující konkurenceschopnost. U nás je tomu právě naopak,“ dodává Chovanec.
 
Bezpodmínečnou nutností je zajistit posílení národních zdrojů pro výstavbu silnic. Jen tak je možné hovořit o nějakém plánu výstavby dopravní infrastruktury a úspěšném dočerpání prostředků z fondů EU. V opačném případě jsou v ohrožení desítky miliard korun z Operačního programu Doprava. Stejně důležitou pozornost by mělo Ministerstvo dopravy věnovat i přípravě na nové programové období.
 
Tento článek je po mé následující drobné úpravě zcela trefný a pravdivý i na krajské silnice v Plzeňském kraji, kde za stav silnic je p. hejtman přímo spoluzodpovědný:
 
Už příští rok nebudou finanční prostředky Plzeňského kraje postačovat téměř ani na povinné spolufinancování zdrojů EU. Financování ryze krajských akcí je pak vyloučené a prakticky zhola nemožné. Jedná se tak o naprostou rezignaci Plzeňského kraje pod vedením ČSSD na financování dopravní infrastruktury,“ říká stínový radní pro dopravu za ODS a krajský zastupitel Miroslav Jaroš.
 
Jasně se ukazuje důsledek chybného řízení rezortu. Od roku 2008 výrazně klesají krajské zdroje na financování výstavby, které jsou nahrazovány penězi z evropských fondů. Jejich postupné dočerpávání dostává celý systém financování dopravních staveb do pasti.
 
Naprosto nepřijatelný je pak podle Jaroše i výhled do blízké budoucnosti. „Plán Plzeňského kraje, že opravy silnic zaplatí z půjček, je nepromyšlený, neprofesionální, nelogický a především pro rezort, a tím i pro kraj, devastující. To není jeden krok zpět, ale návrat zpět o deset let,“ tvrdí Jaroš.
 
Takový přístup vedení PK z ČSSD k financování rezortu dopravy je v příkrém rozporu nejen s volebním programem ČSSD, ale i s tím, jak postupují všechny civilizované země.
„Nejen v našem bezprostředním okolí, ale všude v západním světě jsou investice do dopravní infrastruktury tahounem ekonomiky. V dnešní turbulentní době je právě doprava vnímána jako účinný protikrizový nástroj, jako nástroj zvyšující konkurenceschopnost. U nás v kraji je tomu právě naopak,“ dodává Jaroš.
 
Bezpodmínečnou nutností je zajistit posílení krajských zdrojů pro výstavbu silnic. Jen tak je možné hovořit o nějakém plánu výstavby dopravní infrastruktury a úspěšném dočerpání prostředků z fondů EU. V opačném případě jsou v ohrožení všechny krajské silnice II. a III. třídy. Stejně důležitou pozornost by měl Plzeňský kraj věnovat i přípravě na nové programové období.
Miroslav Jaroš
 
Upravený článek jsem poskytl redakci měsíčníku Plzeňský kraj, který byste měli obdržet do schránek po polovině července.